Prowadzenie ewidencji czasu pracy stanowi nie tylko wyraz dbałości o przestrzeganie przepisów prawa pracy, ale również kluczowy element zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie.
Ewidencja czasu pracy – obowiązki pracodawcy
Nawet w przypadku pojedynczego pracownika, pracodawca zobowiązany jest do prowadzenia indywidualnej, imiennej ewidencji czasu pracy.
Ewidencję czasu pracy pracodawca ma obowiązek przechowywać przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że przepisy odrębne przewidują dłuższy okres przechowywania (art. 94 pkt 9b kp).
Co powinna zawierać ewidencja czasu pracy?
Ewidencja czasu pracy powinna zawierać informacje o:
- liczbie przepracowanych godzin oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia pracy;
- liczbie godzin przepracowanych w porze nocnej;
- liczbie nadgodzin;
- liczbie godzin dyżuru oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem miejsca jego pełnienia;
- dniach wolnych od pracy, z oznaczeniem tytułu ich udzielenia;
- ustawowych zwolnień od pracy, ze wskazaniem podstawy prawnej ich udzielenia i oznaczeniem wymiaru;
- innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy, ze wskazaniem ich rodzaju i wymiaru;
- nieusprawiedliwionych nieobecnościach w pracy, z oznaczeniem ich wymiaru;
- czasie pracy pracownika młodocianego przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego (§ 6 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia).
Dla kogo stosuje się uproszczoną
ewidencję czasu pracy ?
Trzy główne kategorie pracowników, dla których prowadzi się ewidencję uproszczoną, to:
- pracownicy objęci zadaniowym systemem czasu pracy,
- pracownicy zarządzający zakładem pracy w imieniu pracodawcy,
- pracownicy, którzy otrzymują ryczałt za pracę w porze nocnej lub godzinach nadliczbowych.
Formy prowadzenia ewidencji czasu pracy
Forma prowadzenia ewidencji czasu pracy może być zarówno papierowa, jak i elektroniczna - to wybór pracodawcy.
Ewidencja czasu pracy w Time Harmony
Wprowadzenie elektronicznego systemu rejestracji czasu pracy, jakim jest Time Harmony, w ogromnym stopniu ułatwia proces rejestrowania czasu pracy,
Możesz zrezygnować z wypełnianych ręcznie, papierowych list obecności. Pracownicy mają do wyboru różne formy rejestracji.
Time Harmony sprawdzi się świetnie również jako narzędzie do planowania i rozliczania czasu pracy, dodatkowo przyczyniając się do efektywnego zarządzania czasem pracy, dzięki rozbudowanej analityce.
Moduł do rejestracji czasu pracy Time Harmony to oszczędność czasu i zasobów a do tego pewność zgodności z Prawem Pracy, ponieważ nasz system jest na bieżąco dostosowywany do bieżących przepisów.
Sprawdź jak łatwo zarządzać czasem pracy w Twojej firmie!